hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Tuesday, August 13, 2019

Hendrickje was even niet thuis

Vandaag bezocht ik het boekenstadje Bredevoort. Dat stond al langer op mijn bucketlist, maar het stelde toch enigszins teleur. Uiteraard wel rond gewandeld, maar veel zaken waren gesloten. 


Het standbeeld van Hendrickje Stoffels in Bredevoort



Wel werd ik verrast door het beeldje van Hendrickje Stoffels. Juist ja, een van de vrouwen van Rembrandt van Rijn, die ook regelmatig poseerde voor de schilder. Zij bleek in 1626 te zijn geboren in Bredevoort. En vanwege het Rembrandtjaar had ook Bredevoort zich laten inspireren voor een aantal boeiende activiteiten. Allemaal niet vandaag natuurlijk, met uitzondering van de fotosessie. In museumcafĂ© de Zwaan kon je je laten fotograferen met Hendrickje en Rembrandt himself! Nou, dat leek me wel een leuk aandenken aan Bredevoort. 

Museumcafé de Zwaan bleek helaas gesloten


Helaas bleek Hendrickje net even niet thuis, het museumcafé was gesloten. Overigens wel een heerlijk 'schilderspalet' gegeten als lunch. Met zalm, botervis, salade, ei en meer lekkers. Zou Hendrickje dat nu zelf ook gegeten hebben vroeger?