hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Monday, November 11, 2019

Een monument voor de Merwedegijzelaars

De gemeenten Sliedrecht, Hardinxveld en Altena zijn samen in overleg voor het oprichten van een gezamenlijk monument voor de Merwedegijzelaars

Krijn Janse


Anja van der Starre zet zich al jarenlang in voor het leed dat de Merwedegijzelaars werd aangedaan. Zij is ook initiatiefnemer van een monument en stuurde een tweet dat ze overleg had gehad met de drie gemeenten. 'In goede sfeer daarvoor met elkaar kaders verkend. Word snel vervolgd',  zo is te lezen in haar tweet. Zelf schreef ik in 2011 een boekje over de Brabantse Merwedegijzelaars. Ik sprak enkele van hen en dat waren stuk voor stuk ontroerende en emotionele gesprekken. Ook voerde ik gesprekken met enkele kinderen van Merwedegijzelaars, ook dat waren emotionele gesprekken. Van deze geinterviewde Merwedegijzelaars leeft inmiddels niemand meer. Enkele namen van omgekomen Merwedegijzelaars staan wel op de plaquette bij het Liniecrossers monument aan de Tienhoven van den Boogaardstraat. Ik weet echter niet of deze namenlijst compleet is. Bij de laatste herdenking werden voor het eerst bloemen gelegd namens de Merwedegijzelaars. 

Chiel Versteeg


De slachtoffers uit Werkendam
Karel van Hartingsvelt ( 7 januari 1922 - 3 mei 1945)
Johan den Hollander (25 februari 1921 - 4 september 1945)
Cees Ippel (30 mei 1926 - 5 juli 1945) 
Teunis Koesveld (5 oktober 1920 - 8 oktober 1944)
Pieter Schouten (10 april 1920-4 januari 1945) 

Gerrit van der Schuit




\\