hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Tuesday, October 29, 2019

Waarom geen waterdoorlatende bestrating op de Kop van Brabant?

Op het Werkendamse bedrijventerrein de Kop van Brabant wordt volop gebouwd. Vooral veel grote bedrijfshallen. Of het altijd gaat om distrubutiecentra kan ik niet goed inschatten, maar tegen  'verdozing' wordt wel gewaarschuwd door het college van rijksmeesters

Aanleg van parkeerterrein op de Kop van Brabant

Verder viel me vooral op dat rond al die nieuwe bedrijfshallen soms grote parkeerterreinen worden aangelegd. Naast verharding van de gebouwen dus ook verharding van de terreinen. Waarom kiezen deze bedrijven niet voor halfverharding, zodat het water beter kan worden opgevangen? Heeft de gemeente Werkendam dat niet  verplicht op laten nemen in het bestemmingsplan? Toch maar even gezocht, maar ik kon het niet terugvinden in de uitgebreide beschrijving van de watertoets en de uitleg over waterberging en waterhuishouding in het bestemmingsplan In het hoofdstuk duurzaamheid komt het wel aanbod met de aankondiging van een onderzoek naar waterdoorlatende bestrating. Maar kennelijk heeft dat onderzoek niet geleid tot voorschriften over het toepassen van waterdoorlatende bestrating