hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, May 27, 2020

Vaardag op Pontje Steur was altijd een surprisedag

Een week geleden schreef ik ook al over Pontje Steur. Over het verloren seizoen en waarom ze niet zouden varen. Nu krijg ik niet zo vaak een reactie op mijn blogs, maar deze keer wel. 

Pontje Steur, varend in de ochtendmist


Een teleurgestelde pontschipper die liet weten dat ook met een beetje creativiteit echt niet kon worden gevaren, zoals ik in mijn blog schreef. En dat is natuurlijk ook zo, Pontje Steur is bovendien niet het enige pontje dat deze zomer niet vaart. Zo vaart bijvoorbeeld het Leeuwenveerke deze zomer ook niet. Ook het pontje van Terheijde (met dezelfde afmetingen als Pontje Steur) is uit de vaart. Op www.vaarponten.nl is een overzicht van alle ponten te zien. 

Het pontje steekt al negentien jaar iedere zomer het Steurgat over


Het zou het 20e seizoen zijn van het pontje, maar ook van deze pontschipper. "Een vaardag was altijd een suprisedag, je wist nooit wat je zou tegenkomen en wie je zou ontmoeten. Dan heb ik het nog niet eens over de natuurbeleving, die er nog steeds is, zelfs na 20 jaar. We laten het pontje nu op de wal overzomeren omdat we vrezen voor vandalisme, als het wel te water gaat". Omdat het pontje op de kant ligt, bleek het wel een prima springplank, zo het Steurgat in. Aan beide oevers liggen ook al jachtjes, zoals verwacht. De BOA's nemen de plek dan ook op in hun routes,