hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Saturday, July 25, 2020

Dijkversterkingen langs de Waal


Adri Goedhart uit Vuren, lid van de klankbordgroep dijkversterking Gorinchem - Waardenburg mailde mij vorige week over de dijkversterkingen die straks van start gaan tussen Gorinchem en Nijmegen. Te beginnen bij Gorinchem - Waardenburg, een dijktraject van 23 kilometer. 

Het trace van de dijkversterkingen langs de Waal

Op 5 oktober bespreken we dit in commissieverband en op 16 oktober nemen we een besluit in de AB vergadering. Het blijft straks niet bij GoWa, maar ook de dijkvakken Waardenburg-Tiel (19 kilometer), Tiel Stad (3 kilometer), Waalbandijk-Nederbetuwe (20 kilometer) en Wolveren - Sprok/A50 (15 kilometer). De  projecten worden uitgevoerd tussen 2020-2030

De vijf dijkvakken liggen allemaal langs de Waal, de drukst bevaren rivier in ons land. Dus zou het niet goed zijn om al het materiaal dat aangevoerd moet worden over water te doen plaatsvinden. Dat zou ook mooi passen bij de verplichting om het transport op de meest duurzame wijze uit te voeren. Bovendien betekent aanvoer over water ook nog eens dat voorkomen wordt dat bestaande infrastructuur door zware belastingen op de dijk wordt kapotgereden. Goedhart stelt voor om een convenant af te sluiten tussen de binnenvaart en het waterschap. Een goed plan, dat  ik zeker ga inbrengen tijdens de finale besluitvorming rond het dijktraject Gorinchem - Waardenburg.