hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Monday, March 22, 2021

Wereldwaterdag met Hugo de Groot

Vandaag had ik ineens twee onderwerpen voor een blog. Deze ochtend mocht ik getuige zijn van de officiele aftrap van het Hugo de Groot jaar op Slot Loevestein. Maar deze dag was het ook Wereldwaterdag. Dus wat te kiezen?

Hugo de Groot bij de opening van de expositie in slot Loevestein


Totdat ik me bedacht dat ook Hugo de Groot zich ingezet heeft voor water. Hij schreef immers het Mare Liberum over de vrije zee. Hij stelde in het geschrift dat de zee vrij bevaarbaar is en niemands eigendom. En datzelfde geldt natuurlijk ook voor water, want van wie is het water? De Groot schreef het Mare Liberum in opdracht van de VOC. Maar ook vier eeuwen later is het nog altijd actueel, zo kwam het geschrift opnieuw aan bod tijdens de Brexit, waarin ook onderhandeld werd over de toegang tot de Britse zee. Overigens heeft een vrije zee ook nadelen, want wie is nu verantwoordelijk voor de vervuiling, zoals de plastic soep in de zee? 

Boven het universum van gedachten, linksonder de cel waar Hugo gevangen zat en rechts de boekenkist van Hugo


De opening van de expositie van Hugo de Groot was eigenlijk een feestje. Al zo lang kon er vanwege de coronapandemie geen bezoek gebracht worden aan het kasteel en nu mocht ik het zomaar betreden en de expositie met eigen ogen bekijken. Het was prachtig opgezet, met een echte boekenkist in het formaat van de kist van Hugo. Ook het universum van gedachten met filmpjes over actuele thema's over vrede, vrijheid en recht bieden stof tot nadenken. Ik hoop dat Slot Loevestein snel weer open mag, zodat iedereen de expositie kan gaan bekijken.