hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Tuesday, July 26, 2022

Kaasexperience centre in Bleskensgraaf moet in september open

Het is alweer drie jaar geleden dat ik een half jaar bij KnowWhy in Bleskensgraaf heb gewerkt, een mooi bedrijf dat werkt aan een welvarend platteland. Een van de bijzondere projecten was het Kaasexperience centre dat zou worden gevestigd in een rijksmonumentele boerderij op de hoek van het kantoor van KnowWhy aan de Abbekesdoel. 


De gerestaureerde boerderij


De boerderij in 2019


Af en toe zocht ik op het worldwideweb nog weleens naar de vorderingen van de ombouw van de boerderij tot het Kaasexperience centre. De boerderij is een rijksmonument en gebouwd rond 1860. Het is een zogenaamde T-boerderij met een rieten zadeldak en een symmetrisch ingedeelde voorgevel met de deur in het midden en houten luiken voor de ramen. De boerderij is opgetrokken in ijsselsteentjes. In 2015 werd de boerderij aangekocht door zuivelcooperatie Graafstroom. Met het doel het om te bouwen tot een Kaasexperience centre, waar bezoekers kunnen zien hoe vroeger kaas gemaakt werd op de boerderij. Ondanks naspeuringen vond ik niet eerder iets terug over de vorderingen.

De vroegere stal van de boerderij



Totdat ik vandaag in Bleskensgraaf was en besloot even te gaan kijken bij het pand. En tot mijn verrassing zag ik dat de tuin werd aangelegd en eenmaal van dichtbij kon ik zien dat het pand was gerestaureerd. Nieuwsgierig keek ik rond en schoot enkele foto's. Totdat ineens Raymond Noordermeer aan kwam lopen, directeur van De Graafstroom. Hij schatte mijn nieuwsgierigheid goed in en vroeg of ik even binnen wilde kijken. Daar kon ik geen nee op zeggen en wat ik heb gezien was prachtig. Het monument is volledig gerestaureerd en aan de inrichting wordt nu de laatste hand gelegd. 

De oude boerderij, jaartal onbekend



De gerestaureerde boerderij, zie de verschillen onder andere bij de bovenste raampjes

Foto's binnen maken moest ik helaas achterwege laten, maar volgens planning moet het Kaasexperience Centre in september open. Ik ga dan zeker weer een kijkje nemen. Op de begane grond wordt een kaaswinkel ingericht en daarnaast wordt een van de opkamers ingericht zoals een boerengezin vroeger woonde, ook de bedstee was nog intact. Op de verdieping is een grote vergaderruimte beschikbaar voor tachtig mensen. Rondom de boerderij wordt de laatste hand gelegd aan de bestrating en de tuin. In een deel van de tuin is een moestuin aangelegd. De oude varkensschuur is nog niet gerestaureerd, mogelijk gebeurt dat op een later tijdstip alsnog. 


De tuin bij de boerderij is nog in aanleg, ook de varkensschuur is nog niet gerestaureerd