hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Friday, February 23, 2018

Samen meer bereiken als één overheid

Wat is de rol van het AB als overheden steeds intensiever samenwerken?

Kunnen we als overheden samen meer bereiken dan iedere apart? Dat is de kern van het Inter Bestuurlijk Programma van rijk, waterschappen, provincie en gemeenten samen. Een goed initiatief, in een steeds veranderende samenleving moeten we niet op een eilandje blijven zitten, maar samen werken aan goed openbaar bestuur. Alleen zo kan de overheid het vertrouwen van de inwoners - ingezetenen - behouden.. In de visie op Openbaar Bestuur van Unie van Waterschappen (2015) schrijft zij al dat 'niet de overheidsstructuur bepaalt hoe een probleem wordt aangepakt, maar de aard van het maatschappelijk probleem'. 

Toch betekent een steeds intensievere samenwerking tussen diverse overheden dat goed nagedacht moet worden over inspraak trajecten en burgerparticipatie. Spreken we dan als één overheid, of is het dan toch weer ieder voor zich?. Hoe complex dat kan zijn, hebben we gezien bij de MIRT verkenning Varik-Heesselt. De bewoners wisten op het laatst echt niet meer bij wie ze nu aan de bel moesten trekken met hun vragen. Want bij een informatieavond over dijkversterking popten toch weer vragen op over de nevengeul. En daar is de overheid dan vaak niet op voorbereid. En juist dat ondermijnt dan weer het vertrouwen in het overheid.

Tweede aandachtspunt is de rol van de democratische controle in relatie tot het Inter Bestuurlijk Programma. Want als overheden steeds meer met elkaar vervlochten raken, hoe kunnen volksvertegenwoordigers dan nog hun controlerende taak uitvoeren. Mogen ze aan het einde van de besluitvorming alleen nog maar jaknikken? Dus wat is de rol van het AB in het hele proces? Ook daar kan de MIRT verkenning Varik Heesselt als voorbeeld dienen. Indien de besluitvorming achter gesloten deuren bij de Stuurgroep ligt ( vergaderingen waren niet openbaar!), hoe kunnen we dan als volksvertegenwoordigers nog sturen als besluiten al zijn gevallen? Een mooie discussie in het kader van het programma 'Bestuurlijke Vernieuwing' in ons bestuursakkoord 2015-2019.

Het Inter Bestuurlijk Programma heeft een gezamenlijk agenda. Voor het Waterschap zijn onderdelen als 'Samen aan de slag voor het klimaat, Vitaal Platteland en Goed Openbaar bestuur in een veranderende samenleving' het meest relevant van die agenda. Bij de klimaatagenda is bijvoorbeeld aandacht voor bodemdaling en het klimaatbestendig maken van al het vastgoed van de overheid.