hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Saturday, April 14, 2018

De opening van het Educatiepark bij Fort Giessen


Samen met burgemeester Arie Noordergraaf mocht ik het bord van het Educatiepark onthullen



Vandaag werd het Educatiepark bij Fort Giessen geopend en als voorzitter van Erfgoed Altena mocht ik daar een woordje doen. Daarin heb ik vooral verteld over mijn geschiedenisleraar. Hij heeft mij de liefde voor geschiedenis bijgebracht, de liefde voor ons erfgoed. Liefde voor de verhalen van onze voorouders. Zoals het verhaal van soldaat Jacob Haarsma. In zijn dagboek schreef hij op 14 september 1914 over de loopgraven. 

We graven niet veel, maar de koude motregen doet ons bibberen. Gelukkig Teuntje, de dikke boerinne, nu wat minder dik, verkoopt warme koffie. Elf uur pak ik mijn biezen, op mijn eentje terug.

Het verhaal van Jacob Haarsma is bewaard gebleven voor het nageslacht. We mogen zijn verhaal weer doorvertellen aan onze kinderen en onze kleinkinderen. Juist voor hen is dit educatiepark gebouwd; zo kunnen ze leren van het verleden en zien hoe de loopgraaf hier gebouwd werd. De figuur van Jacob Haarsma komt terug in het educatiepakket dat door Erfgoed Altena met Bibliotheek Cultuurpunt Altena werd samengesteld voor onze basisschoolkinderen. 

We zorgden als Erfgoed Altena ook voor de fietsroute langs al die betonnen schuilplaatsen uit de Eerste Wereldoorlog, enkelen moesten daarvoor zelfs verplaatst worden. Ze werden herontdekt door Kees van Maastrigt, mijn geschiedenisleraar. Hij wist andere vrijwilligers zo’n tien jaar geleden te inspireren met de verhalen over die schuilplaatsen en stond daarmee aan de wieg van dit project dat door Erfgoed Altena werd uitgevoerd met hulp van heel veel vrijwilligers.

Maar ook met subsidies van gemeenten, provincie, pact van Loevestein, prins Bernhard cultuurfonds en het Ballegooijenfonds. Erfgoed Altena wil in het bijzonder bedanken projectleider Rene Kwant, maar ook Joost Findhammer en Annemarie de Stigter. Onze laatste dank gaat uit naar Brabants Landschap, zij stelden deze plek ter beschikking, zij maakten een prachtige overzichtstentoonstelling over de Eerste Wereldoorlog op Fort Giessen. Samen met het educatiepark vertellen ze hier het verhaal van de Eerste Wereldoorlog, het verhaal van onze voorouders, die moesten vechten in de modder, in de vette klei van de polders in ons mooie Altena. Zoals Jacob Haarsma in 1914.