hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Thursday, November 29, 2018

Bewaren

Vanavond was ik in Heusden op het Streekarchief voor een cursus bewaren. Wat is waardevol om te bewaren en wat moet in het archief bewaard blijven? Zelf kan ik moeilijk iets weggooien, vooral omdat bijna overal herinneringen aan kleven. Helaas leidt het bij mij al snel tot chaos. Maar dat is na de cursus natuurlijk verleden tijd...... 

Houtsnijwerk van soldaat Schoon uit Werkendam


Toch zouden we niet zonder bewaarders kunnen, onze musea zouden dan immers wel kunnen sluiten. Dat was maar weer eens mooi om te zien bij de opening van de expositie op Fort Giessen. Van al die oude, bewaarde foto's kon toch maar mooi een foto expositie worden samengesteld, Met foto's zo haarscherp dat ze een mooi tijdsbeeld lieten zien, zeker door de film die was gemaakt van al die foto's. Voor de expositie had ik ook nog enkele mooie stukjes 'huisvlijt' gevonden bij de familie Van den Heuvel-Schoon. Opa Schoon had in de Eerste Wereldoorlog prachtige houtsnijwerken gemaakt, zoals een dienblad, een klein wandrekje en een houder voor een thermostaat. Jaren geleden zag ik ook al zulk mooi houtsnijwerk, een houten naaikistje uit Gorinchem, ook uit de tijd van de Eerste Wereldoorlog. Toch mooi dat mensen het de moeite waard vonden om dat allemaal te bewaren. 

Mobilisatiekistje, afkomstig uit Gorinchem