hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Tuesday, November 20, 2018

Een brief voor Toontje Sprenger

Toontje Sprenger


Ook al is het inmiddels diep in de nacht, deze brief moet ik je schrijven. In het afgelopen weekend leek het alsof de tijd ineens samenvloeide en alles uit de voorbije jaren een plek kreeg. Vrijdagavond werd in het Vlechtwerk een verkiezingsdebat gehouden voor de gemeenteraadsverkiezingen voor de nieuwe gemeente Altena 2019Prachtig verzorgt door de SGP-jongeren Werkendam. Terwijl ik naar het Vlechtwerk fietste moest ik denken aan een verkiezingsdebat van bijna 25 jaar geleden. Om precies te zijn van 1 februari 1994 in toen nog de Kwinter. Tijdens dat verkiezingsdebat heb ik de vraag gesteld waarom er toen geen vrouwen op verkiesbare plaatsen stonden. De politieke partijen hadden 25 jaar geleden geen antwoord op mijn vraag.
Vrijdagavond tijdens het verkiezingsdebat in het Vlechtwerk heb ik mijn vraag uit 1994 gememoreerd en aan de SGP jongeren gevraagd wanneer ze een jonge vrouw op hun kieslijst zouden plaatsen. Het antwoord was dat ze dat vooralsnog niet van plan waren. Jammer, er waren veel jonge vrouwen van SGP huize bij het debat en daar moeten ook politieke talenten tussen zitten. Maar hoe mooi was het dat ik een dag na het verkiezingsdebat in het Vlechtwerk alsnog de Toontje Sprengerpluim mocht uitreiken aan minister Carola Schouten . De tiende pluim was al toegekend op 8 maart 2018, maar toen kon de minister niet aanwezig zijn in Kasteel Dussen . Maar zaterdag nam ze de pluim alsnog in ontvangst. En onderstreepte nog maar eens dat de politiek aan afspiegeling moet zijn van de maatschappij. Zo wordt stapje voor stapje na 25 jaar mijn vraag over die verkiesbare vrouwen breed gesteund en maken politieke partijen werk van meer vrouwen. Het werk is nog niet gedaan, maar ik hoop oprecht dat bij de gemeenteraadsverkiezingen op 21 november heel veel stemmen worden uitgebracht op alle vrouwen op de kieslijsten. Dan kunnen we 8 maart 2019 een echt feestje vieren vanwege 100jaarvrouwenkiesrecht