hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, December 12, 2018

Tien jaar na dato

Tien jaar geleden, op 12 december 2008, vond de laatste AB vergadering van Waterschap Rivierenland plaats met in het bestuur mensen die nog op persoonlijke titel waren gekozen. Bij die laatste vergadering sprak toenmalig dijkgraaf Gerrit Kok over een vruchtbare periode met waardevol werk. 
Dijkgraaf Gerrit Kok bij zijn eigen 'gemaal' 

Anno 2018 zeggen we regelmatig dat we als waterschap voor grote opgaven staan, maar dat was in 2008 niet veel anders als ik mijn blog van die dag nog eens teruglees. Ook is het tien jaar later goed om nog eens stil te staan bij de bestuurders die op persoonlijke titel waren gekozen. Was dat een betere manier om bestuurders te kiezen? Persoonlijk denk ik van niet, juist door de schaalvergroting van de waterschappen is het moeilijk om in je eentje gekozen te worden. Maar ook is het moeilijker om je te verantwoorden voor wat je gedaan tijdens je bestuursperiode. Recent sprak ik daar nog over met heemraad Gerard Nieuwenhuizen. Hij vond de periode dat hij op persoonlijke titel zitting had in het bestuur gemoedelijker, maar erkende wel dat door de wijziging van een personen stelsel naar een meer politiek stelsel de besturen democratischer zijn geworden.