hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Thursday, January 17, 2019

Wie is de beste bestuurder bij Waterschap Rivierenland?

"We moeten iedere dag laten zien wat we doen en vooral waarom we dat doen", zo was de reactie van onze dijkgraaf Mathieu Gremmen op het winnen van de verkiezing van Waterschap Rivierenland als de beste bestuurde decentrale organisatie in een artikel van Binnenlands Bestuur. Een mooie quote waar ik helemaal achter sta.

Dijkgraaf Mathieu Gremmen neemt de prijs in ontvangst in Helmond

De verkiezing wordt jaarlijks georganiseerd door Binnenlands Bestuur. Waterschap Rivierenland was onder andere genomineerd voor de manier waarop de dijkversterkingen worden aangepakt en hoe ze daar inwoners en bedrijven bij betrekt. Ook actief werken aan innovatie en het gezamenlijk vormgeving van innovatieve projecten worden genoemd als pluspunt. Maar zouden die andere waterschappen dat allemaal niet doen? En hoe zijn de criteria tot stand gekomen? De genomineerden zijn voorgedragen door alle lokale bestuurders en politici samen, zij werden hiervoor benaderd door onderzoeksbureau Necker van Naem. 

Hier staat het beste bestuur van Waterschap Rivierenland

Toen ik ontdekte dat ons waterschap was genomineerd, was ik aanvankelijk een beetje verbaasd. Als je spreekt van de beste bestuurde organisatie, zou je toch denken dat het bestuur een bijzondere rol speelt in die verkiezing. Of dat we op zijn minst zijn benaderd door het onderzoeksbureau om ook zelf bestuurders en organisaties voor te dragen? Maar daar heb ik niets over kunnen ontdekken, sterker nog als bestuurder was ik aanvankelijk niet eens op de hoogte van de nominatie. Want als je de best bestuurde organisatie wordt, betekent dat ook dat wij de beste bestuurders zijn. Toch? En wie van al die bestuurders van Waterschap Rivierenland is nu de beste bestuurder? Ik stel daarom voor in de eerstvolgende vergadering een verkiezing te houden voor de beste bestuurder van Waterschap Rivierenland. Wie wint, moet trakteren!