hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Tuesday, January 21, 2020

25 jaar na de evacuatie van het Rivierengebied

Bijna iedereen die in het Rivierengebied woont en ouder is dan dertig jaar heeft wel zo zijn herinneringen aan de evacuatie van 1995. Wonend in Werkendam in het Land van Heusden en Altena bleef de evacuatie mij bespaard. 


Hoogwater bij Woudrichem in 2012



Toch herinner ik me de spanning van die dagen nog goed, ook omdat opeens in Werkendam het gerucht ging dat ons gebied ook moest evacueren. Dat bleek later loos alarm, vooral omdat onze dijkgraaf Bastiaan Snoek vertrouwen had dat de dijken het wel zouden houden. Al  had hij wel een slapeloze nacht daarna. Ook draaide de wind, waardoor Boven-Hardinxveld ineens wel moest evacueren, maar dat Werkendam bespaard bleef. 

Ondergelopen uiterwaard langs het Heusdensch Kanaal bij Wijk en Aalburg 

In die tijd schreef ik al voor het Nieuwsblad en de kopij werd toen nog bij mij thuis opgehaald, internet stond nog in de kinderschoenen. Normaal haalde Bert Cattel die in de Bommelerwaard woonde de copij op, maar toen stond ineens iemand anders aan de deur. Want Bert moest wel evacueren en had even geen tijd voor het Nieuwsblad. Als ik andere verhalen lees over die tijd schrijven mensen weleens dat ze spullen op de verdieping of de zolder brachten, maar ondanks de spanning van die dag heb ik dat zelf in elk geval geen moment overwogen.