hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, January 22, 2020

Bestuurder ondanks of dankzij hoog water

Met een terugblik op het hoge water van 1995 borrelt vanzelf de vraag op hoe het huidige bestuur van Waterschap Rivierenland zelf betrokken was bij de evacuatie. 


De stad Nijmegen ligt hoog, maar de Ooijpolderr en Vlietberg zo laag dat bewoners wel moesten evacueren

Die vraag heb ik al aan mijn medestuurders gesteld met het verzoek herinneringen te delen. Niet iedereen was in de gelegenheid zijn ervaringen te delen en ook niet iedereen was betrokken bij de evacuatie. Zo vertelde heemraad Hennie Roorda dat ze destijds student was in Nijmegen en daar op kamers woonde. Nijmegen ligt hoog en droog, maar de Ooijpolder en Vlietberg niet, bewoners daar moesten evacueren. Zo trokken drie extra studenten in het studentenhuis bij Hennie in. Ook Stefan Daanen woonde in 1995 in Nijmegen en hoefde niet te evacueren. "Maar ik had een paar oude ooms die in de Ooijpolder woonden en niet weg wilden. Maar het moest toch, dus die heb ik nog mee helpen evacueren. In die tijd was net mijn dochter geboren, dus het was echt wel een spannende tijd".

Het kasteel op het Eiland van Nederhemert

Jan Opschoor liet weten dat hij een te jonge Rivierenlander is, hij woont pas elf jaar in het gebied. "Ik heb 1995 niet meegemaakt, alhoewel mijn huidige woonplaats, het Eiland Nederhemert, verhalen genoeg kent. De toenmalige bewoners, waarvan de meerderheid er nog steeds woont, heeft namelijk geweigerd te vertrekken en is de gehele evacuatie periode in het gebied gebleven".