hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Monday, August 24, 2020

Het mooie zinnenlijstje van Marieke Lucas Rijneveld

Schrijven staat boven aan in de tien geboden van Marieke Lucas Rijneveld.  Gevolgd door kunst, poëzie, dagboek en wandelen. De zondag is ingeruimd voor slapen, maar op de ‘schone’ dagen is het enige devies schrijven. Rijneveld groeide op in Nieuwendijk en werd eind 2015 uitgeroepen tot het literaire talent van 2016.

Kalfsvlies en 'de avond is ongemak' van schrijver Marieke Lucas Rijneveld


“Pas als je de eenzaamheid gaat haten, moet je oppassen”, zo vertelt Marieke Rijneveld in haar appartement in Utrecht. “Je hebt de eenzaamheid nodig om te schrijven. Soms verblijf ik langere tijd in de stacaravan van mijn ouders in Zeeland, dan kan ik heerlijk schrijven en veel wandelen. En op andere ‘schone’ dagen  - een benaming van schrijver Thomas Roosenboom voor zijn schrijfdagen - sta ik ‘s morgens op en schrijf dan tot de middag. Daarna ga ik wandelen of sporten; ‘s avonds lees ik alles na en herschrijf mijn werk weer. Je blijft een kunstenaar en ik wil altijd mooie zinnen maken. Heb ook een lijstje met mooie zinnen gemaakt. Schrijven is echt mijn leven geworden hier in Utrecht. Ik moest wel erg wennen aan het wonen in de grote stad, je stelt hier niet zoveel voor. Heel anders dan in een dorp als Nieuwendijk, waar iedereen je kent. In Nieuwendijk zou ik nu niet meer kunnen aarden, hoewel het altijd fijn is op de boerderij bij mijn ouders.” 

Klaas Rienks in gesprek met Marieke Lucas Rijneveld


Als kind leerde Marieke al dat ze zich in haar verhalen kon verschuilen, ze boden veiligheid als dingen even lastig waren, soms als vlucht uit de echte wereld. Steeds werd ze overweldigd door taal en beelden en kon ze fantaseren dat ze even iemand anders was. “In je fantasie kun je altijd even weg vluchten. In een roman kun je zelf verzinnen wie je bent. Je gebruikt natuurlijk wel elementen uit je eigen jeugd, maar ik schrijf nooit helemaal autobiografisch. Maar bij sommige dingen die ik meemaak, denk ik al wel dat ik ze ooit kan gebruiken in een roman of een verhaal”. Na de middelbare school trok Marieke naar Utrecht om te studeren aan de Nederlandse docentenopleiding. 


Marieke Lucas Rijneveld tijdens Letteren op Loevestein in 2018


Vooral bij het vak poëzie leefde ze op, de andere vakken bleken minder boeiend. Wel mocht ze korte verhalen schrijven voor de VPRO gids en het Hollands maandblad (literair tijdschrift). Twee podia voor literaire talenten en zo kwam ze in contact met uitgeverij Atlas, die haar eerste dichtbundel ‘Kalfvlies’ uitgaf. “Dat was een enorme kans,  waar ik wel keihard voor gewerkt heb”. Ze noemt het zelf een complexe bundel. “Ik had al die gedichten al en ik had haast. Maar ze wilden alles uitgeven, verder wilde ik alles zelf doen. Zelfs de foto op de achterzijde van de bundel had ik zelf gemaakt. Het moest helemaal bij me passen, vooral qua sfeer. Sfeer is het belangrijkste in mijn werk”. Inmiddels is de derde druk verschenen van de bundel. Najaar 2016 verschijnt haar eerste roman. Het verhaal staat al, ze zit nu in de fase van het herschrijven om het verhaal nog krachtiger te maken. “Dat is het allerleukste om te doen, je wilt toch het beste boek uit jezelf halen”. Het stempel van literair talent van het jaar 2016 vond ze vooral gaaf. “Maar dit moet je wel bewijzen, maar qua publiciteit is het prachtig”.