hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Saturday, July 30, 2022

De Wilhelmina Brouns-Van Besouwstraat in Den Bosch

Vandaag een mooi artikel in het Brabants Dagblad over de wens van de gemeenteraad om meer straten in de stad te vernoemen naar vrouwen. Met een oproepje welke vrouwen dan wel een straatnaam verdienen.

Vierde van links is Wilhelmina Brouns-van Bersouw (foto stadsarchief Den Bosch)


Die kans kon ik niet voorbij laten gaan, want Den Bosch heeft nog geen straat vernoemd naar Wilhelmina Brouns-Van Besouw (1879-1937), die maar liefst achttien jaar raadslid was voor de RKVP. In 1919 was zij de eerste vrouw die werd gekozen in de gemeenteraad in 't Hertogenbosch. Het is alweer even geleden dat ik uitgebreid onderzoek deed naar straten die zijn vernoemd naar de eerste vrouwelijke raadsleden. Ik vond dertig gemeenten die al een straat hebben vernoemd naar de eerste vrouwelijke raadsleden. Wat zou het mooi zijn als Den Bosch de 31e gemeente wordt die zich daarbij aansluit. 

In memoriam voor Wilhelmina Brouns-van Bersouw uit de raadsvergadering van 7 januari 1938