hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, August 30, 2020

Vrouwelijke verrassingen der stembus

 Tijdens mijn zoektocht naar straatnamen die genoemd zijn naar vrouwelijke raadsleden had ik weer eens contact met Thea de Roos-van Rooden. Omdat ik maar geen reactie kreeg van de gemeente Haarlem op mijn vraag naar straatnamen die zijn vernoemd naar vrouwelijke raadsleden, ging ik bij haar te rade. 

Het boek van Jan Roos

En laat nu haar man Jan de Roos een boek hebben geschreven over de eerste PvdA (SDAP) raadsleden, inclusief de vrouwelijke raadsleden. Ik heb het boek 'Met enige schroom' snel besteld via boekwinkeltjes.nl En het biedt een schat aan informatie over de eerste vrouwelijke raadsleden. Zo kan ik mijn onderzoek naar de straatnamen weer een stapje verder brengen. Ook moet ik weer op pad om foto's te maken van al die bordjes. Liefst zou ik van al die vrouwen ook een biografisch portret schrijven. Of dat gaat lukken weet ik niet, maar het boek van Jan de Roos levert in elk geval weer veel nieuwe informatie op.


In de Amsterdamse raad werden in 1919 vijf vrouwen gekozen