hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, April 19, 2020

J.U. Smitgemaal behoudt dieselmotor

Als alles volgens planning verloopt kan de renovatie van het J.U. Smitgemaal in Kinderdijk in augustus van start. De plannen zijn tussentijds nog wel gewijzigd, zo werd het dakterras geschrapt. 

Het JU Smit gemaal in Kinderdijk


De kosten zijn geraamd op 6.2 miljoen euro en dat is een half miljoen euro duurder dan geraamd werd in februari 2019. Toen werd besloten tot elektrificatie van twee van de drie dieselmotoren. Een van de dieselmotoren blijft behouden, dit mede vanuit cultuurhistorisch oogpunt. Even werd gevreesd dat vanwege de stikstofproblematiek dit nog tot problemen zou leiden, maar verwacht wordt dat de motor minder dan 500 uur per jaar zal draaien. Bovendien ligt Kinderdijk niet bij een stikstofgevoelig natuurgebied. Naar de inrichting van een deel van het J.U. Smitgemaal tot bezoekerscentrum wordt nog gewerkt aan een voorstel. Dat moet in september aan ons bestuur worden voorgelegd. 

Het bezoekerscentrum in Kinderdijk

Overigens blijft Kinderdijk volop in beweging, zo wordt nog altijd gewerkt aan een nieuwe entree van het Werelderfgoed gebied met de molens van Kinderdijk. Ook de gemeente Molenlanden heeft plannen voor de omgeving van het gebied, ze wil grond aankopen voor de entree.