hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, June 21, 2020

De pop van Reijertje van Bommel

Waarom ontroert het zien van een pop in een museum? Zaterdag was ik op Fort Vuren en stond oog in oog met de pop die ooit gekoesterd is door Reijertje van Bommel. 

De pop van Reijertje van Bommel
De pop was stuk en ik weet niet of dat komt door het ongeluk waar de zevenjarige Reijertje op 6 februari 1945 bij om het leven kwam. In de vitrine lag ook een poesiealbum van Reijertje en een foto van het gezin Van Bommel. Ook de rekening van het kist waarin Reijertje is begraven ligt in de vitrine; de kosten waren 36 gulden. Reijertje van Bommel was tot voor kort onbekend voor mij, maar op Tweede Pinksterdag maakte ik kennis met haar broer Sienus van Bommel die het ongeluk met de munitie in 1945 wel overleefde. Hij schonk de spulletjes van zijn zusje aan het vliegeniersmuseum Sky of Hope in Fort Vuren. Zeker de moeite waard om een keer te gaan kijken. Ik zag er zelfs een mooie bevrijdingsrok


De Bevrijdingsrok

Nog niet zo lang geleden zag ik in het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk ook een pop die was geschonken aan het museum. Aan die pop kleefden herinneringen van de familie Mosselman. Herinneringen over een vergeten pop die tijdens de watersnoodramp op zolder achterbleef. Ook toen ze een nieuwe pop kreeg, was het enige waar ze aan kon denken de pop die op zolder lag. Gelukkig vond ze hem later terug, zodat ze hem vorig najaar kon schenken aan het Watersnoodmuseum.

De rekening van het grafkistje van Reijertje, op de foto links staat ze als tweede van rechts