hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Tuesday, June 05, 2018

Rijkspeilschaal uit 1858 te Veen?

Aanbesteding van de peilschaal in 1858 door Ministerie van Binnenlandse Zaken

Bericht uit 1861, waarin gesproken wordt over rijks-peilschaal


Iets meer dan een jaar geleden kreeg ik mijn eerste mailtje over de peilschaal in Veen. Mooi om te lezen dat deze nu een plekje krijgt aan de Maasdijk in Veen. De peilschaal is een zogenaamde 'luie' peilschaal en zeldzaam in Nederland volgens Mergor in Mosam. De gemeente Aalburg trekt nu 12.000 euro uit om de steen een mooie plek te geven en een informatiebord te plaatsen. Door de berichtgeving over het plaatsen van de peilschaal werd ik vooral nieuwsgierig naar de ouderdom en of het om een bijzonder exemplaar gaat. En laat ik nu op Delpher enkele bijzondere berichtjes terugvinden! Zoals de aanbesteding van de peilschaal in 1858. En de toevoeging in het bericht van 1861 dat het gaat om een 'rijkspeilschaal'. Mooi ook om te lezen over de respectabele leeftijd van 160 jaar van deze rijkspeilschaal. 

Een bericht uit 1865

En een bericht uit 1876.