Dag 90: Bureaucratie in gehandicaptenvervoer
De nieuwe rolstoelbus van Stichting Stromenland
Zelf heb ik hier zijdelings mee te maken door mijn betrokkenheid bij de Stichting Vrienden Stromenland. Met die organisatie hebben we in 2004 juist een nieuwe rolstoelbus aan kunnen schaffen voor vakanties en uitstapjes van bewoners van Altenahove, Antonia, Goezate en Lemmenskamp. Ook mochten we gisteren van Rabobank Altena opnieuw geld in ontvangst nemen voor rolstoelen in de rolstoelbus. Ook Stromenland zal gedupeerd worden indien er niet meer met vrijwilligers op de bus wordt gereden. Overigens is het beslist niet zo dat zomaar iedereen op de bus rijdt. Ook voor een speciale rijopleiding voor het rijden op de bus heeft de Stichting Vrienden al eerder geld beschikbaar gesteld. En juist dat kleine beetje extra levensvreugde in de vorm van een vakantie of uitstapje voor de bewoners van de tehuizen zou door onze verstikkende bureaucratie in gevaar komen. Dat mag natuurlijk nooit gebeuren.
De CDA-Statenfractie heeft inmiddels een persbericht uit doen gaan over deze zaak, waarin zij haar zorg uitspreekt. In de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) wordt door de wetgever immers een prominente rol aan vrijwilligers toegekend om de samenleving meer leefbaar te maken. De interpretatie van de Wet personenvervoer is hier volledig mee in tegenspraak. De Statenfractie heeft inmiddels contact met de CDA Tweede Kamerfractie om te voorkomen dat initiatieven van vrijwilligers worden ontmoedigd door deze bureaucratische uitleg. Er zijn door de Tweede kamerfractie vragen gesteld aan Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat. Ook wil de CDA-Statenfractie staatssecretaris Ross oproepen om de positie van de vrijwilliger in de WMO zeker te stellen.