De Amsterdam
Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.
De polder Keizersguldenwaard is de oudste landbouwpolder in de Biesbosch (anno 1802). Hoewel het tijdstip van de verkoop een verband suggereert tussen Napoleon en de Keizersguldenwaard, blijkt de polder die naam al veel langer te dragen. Met die titel moet dus keizer Karel de Vijfde bedoeld zijn, die vijfhonderd jaar geleden ook inderdaad formeel eigenaar was van de waard. Dit gebied kan toen de eerste zandplaat zijn geweest in de Biesbosch, die permanent het hoofd boven water wist te houden om aldus de naam ‘waard’ te verdienen. In de tijd van Karel de vijfde (1500-1558) had men de munteenheid "Carolusgulden". Deze munt werd geslagen in Gelderland tussen 1546 en 1552 en daarna nog lange tijd gebruikt. Misschien is deze waard wel in deze munteenheid gekocht of verkocht. Er schijnt vroeger ook de uitdrukking "Het was des Keizers een gulden waard" geweest te zijn. Het gebied is eigendom (geweest ?) van het Kroondomein.
In de polder Keizersguldenwaard staat aan de Galeiweg ook een boerderij met dezelfde naam. Recht tegenover deze boerderij net over de dijk ligt nog het haventje van Keizersguldenwaard. Het is nog vrijwel geheel in tact, de hijsinstallatie is nog aanwezig en de trap van de dijk af naar beneden is er ook nog. Iets om zuinig op te zijn, zeker als straks het gebied heringericht wordt voor de plannen voor ruimte voor de rivier. Pia Stierman wees me op het haventje tijdens de bijeenkomsten over de dijkversterking in de Oostwaard.
Een passant ontdekte de lekkende olietank op 4 april in de sloot langs de Langerakseweg in Brakel en alarmeerde de gemeente Zaltbommel. Waterschap Rivierenland heeft toen de sloot af laten afdammen om verdere verspreiding van de weglekkende olie te voorkomen. Daarna is de vervuilde grond en de aangetaste begroeiing afgevoerd. Door dit snelle ingrijpen heeft het waterschap de milieuschade weten te beperken. De kosten die het waterschap en de gemeente hiervoor maakten, lopen op tot zo’n 25.000 euro. Deze kosten willen waterschap en gemeente graag verhalen op de vervuiler.
Naar aanleiding van het pleidooi van Jan Methorst tot het uitgraven van het sluisje in de Schenkeldijk kreeg ik de volgende informatie via het Waterschap. Op de laatste vergadering van Vitaal Altena zijn de Hillegatsche Sluis en de
Het slotje van Rijswijk N-Br.
Tijdens een informatiebijeenkomst in het gebied presenteert het waterschap het ontwerp-peilbesluit met de nieuwe waterpeilen. Dit volgt in december van dit jaar. Nadat het bestuur van Waterschap Rivierenland het ontwerp-peilbesluit heeft vastgesteld, ligt het gedurende zes weken ter inzage. Tijdens deze ter inzage legging organiseert het waterschap een informatieavond waarin het ontwerp-peilbesluit wordt gepresenteerd. Tijdens deze informatieavond is er de mogelijkheid vragen te stellen en/of bezwaren in te dienen. Na behandeling van binnengekomen reacties, stelt het algemeen bestuur van het waterschap het peilbesluit vast. Het peilbesluit wordt daarna ter goedkeuring voorgelegd aan de Gedeputeerde Staten van de Provincie. Tot zes weken na deze bekendmaking is het mogelijk om hier beroep tegen aan te tekenen.
Voor vragen of opmerkingen over het peilbesluit Alm & Biesbosch, kunt u contact opnemen met Sander van Acker, e-mail s.van.acker@wsrl.nl of telefoon (0344) 649212.
Carla Breuer is 37 jaar, geboren op 15 januari
De commissie vindt deze kandidaat zeer geschikt voor het burgemeesterschap. Betrokkene is bestuurlijk zeer ervaren, komt representatief en stevig over, maakt een goede indruk, communiceert vaardig en direct, toont zich sociaal zeer betrokken en heeft een stimulerende invloed. De kandidaat is goed gemotiveerd voor het burgemeesterschap van Werkendam en wordt in staat geacht een goed visitekaartje te zijn van de gemeente.
De aanbeveling is voorbereid door de door de raad op 17 april 2009 ingestelde vertrouwenscommissie. De commissie bestaat uit 6 leden, namelijk de fractievoorzitters Gerard Paans (CDA), Jan Dokman (Stuurgroep-Dorpsbelang combinatie, tevens voorzitter), Bert van Seters (PvdA), Theo Meijboom (SGP), Machiel Verdoorn (ChristenUnie) en Bob du Burck (Fractie Du Burck). Namens het college is wethouder Wim de Jong toegevoegd als adviseur. De griffier fungeert als secretaris.
De aanbeveling wordt aangeboden aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, teneinde de benoeming mogelijk te maken. De benoeming is pas definitief, zodra het Koninklijk Besluit daartoe getekend is. De gemeenteraad gaat ervan uit dat de nieuwe burgemeester van Werkendam kan aantreden in een bijzondere raadsvergadering op vrijdag 18 september 2009.
De bouw van een tunnel aan de Werkensedijk, bedoeld voor langzaam verkeer, stond al sinds 2005 op de wensenlijst van het college. Omdat de Werkensedijk een waterkerende functie heeft, kon Waterschap Rivierenland in eerste instantie niet instemmen met de bouw van een tunnel, de Werkensedijk is namelijk een regionale waterkering. Echter, na uitgebreid planologisch en verkeerskundig onderzoek, een informatieavond voor omwonenden en betrokkenen (2007), en een constructieve samenwerking met Waterschap Rivierenland kon in januari jl. met de bouw gestart worden. Overigens werd al bij het begin van de aanleg van de woonwijk in de Werkensepolder halverwege de jaren negentig, gevraagd om een tweede langzaam verkeerontsluiting. De eerste ontsluiting was via een steile stoep, die met name voor ouderen problemen opleverde. Het bezorgde de woonwijk de naam de Put
Met de verwerking van 26 boorpalen van 16 meter lengte, 20 meter stalen damwand, 50.000 kilo betonstaal en 200 m3 beton moet de tunnel ‘verkeers- en waterproof’ zijn, aldus projectleider openbare werken Engel van der Stelt. Ook aan ‘kleinere’ veiligheid is gedacht: de tunnel is voorzien van anti-graffiticoating, betegelde wanden en verlichting.
Ofschoon vroeger vooral walnoten boven op de dijk stonden en walnotenbomen door hun brede sterke wortelgestel ons inziens eerder versterker van de dijk zijn dan een risico voor de veiligheid ervan, zal niet op of in het dijktalud geplant worden, zulks in lijn met de eisen van het waterschap.