hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Monday, February 28, 2011

Actie Stroomlijn

Al jaren geleden kondigde Rijkswaterstaat aan om te kappen in de uiterwaarden van de grote rivieren om zo bij hoge waterstanden het rivierwater sneller te kunnen afvoeren. Vandaag zag ik ineens een hele ploeg mannen aan het werk nabij het Kerkeinde tot aan de Gorinchemse brug. Dus gewoon geduld hebben, dan gebeurt het vanzelf.
Kappen in de uiterwaarden langs de Merwede

Friday, February 25, 2011

Toetsing van regionale waterkeringen


In maart start Waterschap Rivierenland een onderzoek naar de kwaliteit van een aantal regionale waterkeringen (boezemkades) in de Alblasserwaard en de Vijfheerenlanden. In 2012 moeten de resultaten bekend zijn en moet ook duidelijk zijn hoe eventuele zwakke plekken versterkt gaan worden.

Voortaan moeten niet alleen de dijken langs de grote rivieren periodiek worden getoetst op hun kwaliteit, maar ook de zogeheten regionale waterkeringen. Het gaat hier in eerste instantie om de kades langs het Merwedekanaal, het Kanaal van Steenenhoek en de Zouweboezem. Later volgen nog de kades van de Nederwaard en Overwaard. In totaal gaat het om zo’n 250 kilometer kades. In de toetsing wordt bekeken of de kades hoog genoeg en sterk genoeg zijn en wordt onderzocht waaruit ze zijn opgebouwd. Dat onderzoek vindt plaats met behulp van speciale meetwagens. 
De toetsing van de regionale waterkeringen wordt gedaan met behulp van speciale meetwagens.

Grondeigenaren op wiens grondgebied het onderzoek plaatsvindt, krijgen rechtstreeks bericht van het waterschap.

Het is voor het eerst dat deze periodieke toetsing van de boezemkades plaatsvindt. Deze zal voortaan om de 12 jaar plaatsvinden. De resultaten van het komende onderzoek evenals het plan om eventuele zwakke plekken in de kades te versterken worden in 2012 aangeboden aan de provincies Zuid-Holland en Utrecht.

Tuesday, February 22, 2011

Indirecte verkiezingen in 2014(2)

Maandagavond sprak het AB over het bestuursakkoord van de Unie van Waterschappen met het Rijk. Ik ben er niet geweest en zal dus waarschijnlijk niet eerder dan dat het verslag wordt toegezonden, horen hoe de discussie is geweest. Wel kreeg ik twee mails, één van Water Natuurlijk en vandaag één van Jan Hak die namens het Bosschap zitting heeft in het Algemeen Bestuur. Beide mails gingen over de verkiezingen van het Waterschapbestuur en beiden pleiten voor directe verkiezingen. Mijns inziens is dat ook de meest democratische manier, waarbij de burger directe zeggenschap heeft over de samenstelling van haar bestuur. Zij betalen immers de rekeningen van Waterschap Rivierenland.



Op 7 december 2008 heb ik ook al een keer geschreven over het democratisch gehalte van de directe Waterschapsverkiezingen. En wat betreft de democratische principes? Deze Waterschapsverkiezingen (van 2008)  zijn democratischer dan ze ooit zijn geweest. Pas voor de eerste maal mocht iedere Nederlander van 18 jaar en ouder één stem uitbrengen. En niet zoals voorheen, waarbij mensen met een eigen huis en eigen grondbezit nog eens een extra stem mochten uitbrengen. Een 19e eeuws relict, zoals je vroeger ook alleen stemrecht had, als je maar over voldoende geld beschikte, werd daarmee eindelijk vaarwel gezegd.

Saturday, February 19, 2011

Voor een veilige toekomst

Alle maatregelen die genomen worden in het kader van de klimaatverandering en de noodzaak tot meer duurzaamheid zijn vandaag nog urgenter geworden. We moeten namelijk straks ook een veilig wereld bieden aan mijn net geboren, tweede kleinzoon!

Friday, February 18, 2011

Indirecte verkiezingen in 2014(1)

Wat zijn de gevolgen van de indirecte verkiezingen voor het Waterschapsbestuur in 2014. En dan meer specifiek voor de man/vrouw verhouding in de besturen. Zal het straks moeilijk of juist gemakkelijker worden om als vrouw gekozen te worden in het bestuur? En wat vinden we eigenlijk van het verlengen van het mandaat van het huidige waterschapsbestuur tot 2014 als daarmee de huidige ongelijke man/vrouw verhouding nog langer blijft voortduren?
Waterlelie netwerkdag voorjaar 2010 in Den Bosch

Na de waterschapsverkiezingen van 2008 is voor de eerste keer door het IPP onderzocht hoeveel vrouwen in de besturen zitten. Van de 26 Dijkgraven is er één vrouw, van de algemene bestuursleden is 18,6% vrouw, van de dagelijkse bestuursleden is 13,4% vrouw. Vóór de verkiezingen van 2008 was het aandeel vrouwen in de algemene besturen 17,9%, in de dagelijks besturen 14,4%. Het streefcijfer voor 2010, 30%, is lang niet gehaald.

Thursday, February 17, 2011

Buitendijks veiligheidsbeleid

Buitendijks schuurtje aan de Hoge Maasdijk
 

Nog altijd blijf ik me verbazen over zaken rondom Waterschap Rivierenland. Steeds ontdek je nieuwe dingen waar je geen weet van hebt, terwijl je als commissie lid toch redelijk betrokken bent bij sommige zaken. Neem nu de ondertekening van het afsprakenkader 'Buitendijks veiligheidsbeleid' over bouwen in buitendijks gebied op 16 februari in Rotterdam. Ik kan me niet herinneren dat we daar ooit over hebben gesproken binnen de commissie Waterkeringen en Wegen. Of hoort het misschien in een nadere commissie? Ondanks mijn onwetendheid heeft Waterschap Rivierenland zijn handtekening gezet onder dit afsprakenkader. Of ben ik weer te voorbarig en krijgen we het document gewoon de volgende keer ter kennisgeving voorgelegd in de commissie?

Wednesday, February 16, 2011

Waterschap stoot eigen laboratorium af

Het algemeen bestuur van Waterschap Rivierenland heeft besloten om met het eigen laboratorium met de laboratoriumorganisatie AQUON te fuseren. AQUON is een gezamenlijke laboratoriumorganisatie van en voor waterschappen. Door de fusie blijven de kwaliteit en de continuïteit van het laboratoriumwerk voor het waterschap en andere opdrachtgevers gewaarborgd. Bovendien bespaart het waterschap door de fusie vier ton per jaar. Het Tielse laboratorium, dat nog maar enkele jaren geleden werd geopend, wordt één van de drie vestigingen van waaruit AQUON zijn klanten zal bedienen. Naar verwachting zal deze locatie in eigendom overgaan naar AQUON.

Naast opdrachten voor het waterschap zelf voert het laboratorium opdrachten uit voor andere partijen. De laatste tijd bleef het aantal opdrachten van andere partijen achter als gevolg van ontwikkelingen op de markt. In Nederland is het aantal laboratoria sterk gegroeid en is er sprake geweest van fusies tussen laboratoria. Hierdoor is de concurrentie sterk toegenomen. Uit een onderzoek van Berenschot, uitgevoerd in opdracht van het waterschap, bleek dat het eigen laboratorium te klein is om op de langere termijn aan de eigen gestelde kwaliteitseisen te kunnen voldoen.

Het laboratorium is gecertificeerd. Het behouden van de certificering vraagt veel investeringen. Door technische innovatie worden hogere eisen gesteld aan laboratoriumwerk. De benodigde investeringen zouden de kostprijs laten stijgen.
Het laboratorium in Tiel

Het samengaan van het eigen laboratorium met AQUON levert Waterschap Rivierenland vanaf 2013 vier ton per jaar op. De komende tijd moet het waterschap flink bezuinigen. De waterschappen leveren een extra financiële bijdrage aan het Hoogwaterbeschermingsprogramma van het rijk. Ook gaan de waterschappen zelf de muskusrattenbestrijding financieren. De fusie levert een bijdrage aan het opvangen van de extra kosten en aan het voorkomen van extra stijging van de waterschapsbelasting.

Saturday, February 12, 2011

Bestuursakkoord water(1)

Uitgangspunt bij de financiering van de primaire waterkeringen is dat rijkstaken waar mogelijk worden gedecentraliseerd. In het regeerakkoord is expliciet vermeld dat een deel van de rijkstaken op het terrein van water (aanleg en verbetering van primaire keringen in beheer bij de waterschappen) wordt overgedragen aan de waterschappen. Op termijn nemen zo waterschappen de aanleg, verbetering, beheer, onderhoud en financiering van de primaire waterkeringen voor hun rekening nemen. Gelet op onzekerheden in de aard en omvang van het (toekomstige) Hoogwaterbeschermingsprogramma, de actualisering van normering en de wens voor een gematigde ontwikkeling van lokale lasten, zetten we in het Bestuursakkoord Water de stap naar een gemengde verantwoordelijkheid met een financiering van 50%/50% door rijk/waterschappen
Dijkmagazijn in Ingen



De aanleg en verbetering van de primaire waterkeringen in beheer bij het rijk blijven gefinancierd door het rijk. Het rijk blijft hierbij in alle gevallen verantwoordelijk voor de kaders (normen, toetsinstrumentarium en ontwerpleidraden) voor de primaire waterkeringen en het vaststellen van het Hoogwaterbeschermingsprogramma. De waterschappen zijn verantwoordelijk voor verbetering, beheer en onderhoud en toetsing van de keringen. De waterschappen plannen de noodzakelijke maatregelen. Het rijk draagt 50% bij aan de kosten/financiering van verbetermaatregelen van de primaire waterkeringen die bij de waterschappen in beheer zijn.

Friday, February 11, 2011

Indirecte verkiezingen in 2014

In het bestuursakkoord dat gesloten wordt tussen Rijk en provincie wil de Unie van Waterschappen instemmen met het compromis om indirecte verkiezingen te houden in 2014. Het heeft niet de voorkeur van de Unie, omdat zij liever directe verkiezingen houdt in 2014, tegelijkertijd met de gemeenteraadsverkiezingen. Op 25 februari vergadert de Unie van Waterschappen over de conceptteksten.

Het kabinet heeft in het regeerakkoord besloten om de waterschappen indirect te laten kiezen door de leden van de gemeenteraden. De waterschappen hebben aangegeven de voorkeur te geven aan directe verkiezingen gelijktijdig met gemeenteraadsverkiezingen. Gegeven het besluit van het kabinet zijn we overeengekomen nadere afspraken te maken in dit Bestuursakkoord Water over de invulling van de indirecte verkiezingen.
Daarnaast maken wij afspraken over de evaluatie van het kiesstelsel en het belastingstelsel, het verminderen van waterschapsbestuurders en de opschaling van waterschappen.”

“Voorbehoud Unie: De waterschappen geven de voorkeur aan directe verkiezingen gelijktijdig met gemeenteraadverkiezingen, omdat daarmee de inwoners van het waterschap een rechtstreekse invloed hebben op de samenstelling van het waterschapsbestuur en het strategische beleid van het waterschap.”
 
Tekst bestuursakkoord
“Het Rijk brengt een wetsvoorstel in procedure dat indirecte verkiezingen regelt. Analoog aan de verkiezingen van de leden van de Eerste Kamer door de leden van de Provinciale Staten, vinden de  waterschapsverkiezingen kort na de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Dit om zoveel mogelijk recht te doen aan de verkiezingsuitslag. De eerstvolgende gemeenteraadsverkiezingen zijn in 2014. Het wetsvoorstel neemt daarom 2014 als vertrekpunt.” 

“Wij constateren dat de huidige regeling in de Waterschapswet zou leiden tot verkiezingen vanwaterschapsbesturen eind 2012. Gelet op de ervaringen en evaluatie van de waterschapsverkiezingen in 2008 en het in het regeerakkoord vastgelegde nieuwe systeem, vinden wij het niet wenselijk dat de verkiezingen in 2012 plaatsvinden. Het op te stellen wetsvoorstel zal dus ook inhouden dat de verkiezingen van 2012 worden uitgesteld naar 2014 en dat de zittingsduur van de huidige besturen wordt verlengd. Hierover heeft de Kiesraad positief geadviseerd. Het is van belang dat het wetsvoorstel spoedig in procedure wordt gebracht. Het Rijk bereidt in overleg met gemeenten en waterschappen een wetsvoorstel voor, dat voor 1 oktober 2011 aan de Tweede Kamer wordt aangeboden.”
 
“Het wetsvoorstel zal ‘beleidsarm’ worden vormgegeven. Dit betekent dat voor de eerstvolgendeverkiezingen het systeem van geborgde zetels en het lijstenstelsel blijven bestaan, en dat het verkiezingsstelsel voor waterschapsbesturen vooralsnog geregeld blijft in de Waterschapswet. We evalueren gezamenlijk de eerste indirecte verkiezingen.” 
“In het regeerakkoord is afgesproken dat het kabinet met voorstellen komt die leiden tot kleinere besturen van gemeenten, waterschappen en provincies. Wij achten het gewenst dat dit voor alle overheden in samenhang wordt voorbereid. De ministeries van Binnenlandse Zaken en KoninkRijksrelaties en van Infrastructuur en Milieu bereiden samen met betrokken partijen voorstellen voor, vóór 2012. Vervolgens wordt bepaald via welk wettelijk kader dit voor waterschapsbesturen vorm krijgt. De inzet is om dit ruim voor de waterschapsverkiezingen van 2014 geëffectueerd te hebben.”

Thursday, February 10, 2011

Het linielied

Bosmanmolentje bij bunker langs de Dijkgraaf den Dekkerweg


Vandaag was de inspiratiedag van de Nieuwe Hollandse Waterlinie, vanwege tien jaar restauratie. Voordat alle plannen zijn uitgevoerd is nog veel geduld en veel geld nodig. Ter inspiratie mochten de genodigden een lied in studeren.

t Leven is als water. 
Alles beweegt naar later. 

De linie is ons toevertrouwd,
met achterstallig onderhoud.

Wednesday, February 09, 2011

Waterschap wil lab kwijt

Tuesday, February 08, 2011

Hoe hoog woon jij?

In Werkendam woon ik precies op N.A.P. niveau. Is dat nu gunstig of niet? In Maastricht woon je 48 meter boven N.A.P. Nieuwsgierig, check het even op ahn.nl!

Monday, February 07, 2011

Roepende in de woestijn?

Hoogwater in 1995 bij Woudrichem


Is artikel 84 van de Waterschapswet wel democratisch? Daarin staat namelijk dat brieven die zijn gericht aan het Algemeen bestuur van Waterschap Rivierenland worden afgehandeld door het college van dijkgraaf en heemraden (CDH). Uiteraard kan de beantwoording inderdaad worden afgehandeld door het CDH, maar voor of nadat de brieven zijn voorgelegd aan het Algemeen bestuur? Ramon Barends uit Nijmegen vindt dat zijn brieven die zijn gericht aan het Algemeen Bestuur ook inderdaad door hen moet worden beantwoord. Zijns inziens gebeurt dat thans onvoldoende. Zijn brief en bezwaarschrift is in elk geval opgenomen bij de ingekomen stukken van de komende AB vergadering op 11 februari. Benieuwd naar de reacties.

Overigens las ik nu pas dat Barends al in januari 2009 afstand nam van de Algemene Waterschapspartij, waarvoor hij op de lijst stond in 2008. Dit vanwege het vormen van één fractie met de VVD in Waterschap Rivierenland. Persoonlijk heb ik dat ook altijd een vreemde constructie gevonden. Zeker gezien uitspraken van Rene Cruijssen dat politiek niet in het waterschap hoort. Noemen ze dat geen opportunisme?
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/maasenwaal/3979757/Politiek-hoort-niet-in-waterschap.ece

Sunday, February 06, 2011

Een waterplein!

Het klimaat verandert. Er komt meer water op ons af: het regent vaker en buien zijn heviger. Innovatieve maatregelen zijn hard nodig. Een van de Rotterdamse oplossingen: het waterplein. Regenwater krijgt een tijdelijke plek waar het geen overlast vormt. Sterker nog: waar het water speelt met de omgeving. Op momenten dat het droog is, is het waterplein voor andere doeleinden bruikbaar zoals speelplek voor kinderen.

Wat jammer dat Werkendam niet op dat idee kwam voor het Plein. Twee vliegen in één klap, water terug op de plaats van de voormalige binnenhaven en ook nog eens een opvangplek voor stedelijk water. Een gemiste kans!

Friday, February 04, 2011

De grenspaal van Jannezand


Vandaag kreeg ik een foto van Aafko Tuin uit Bergen op Zoom die donderdag op pad was om grenspalen te fotograferen. Helaas stuitte hij op een gekapotte grenspaal bij Jannezand. Eeuwig zonde. Wat is er gebeurt met het paaltje? De paal stond er al eenzaam,omdat het tweede paaltje met het woord Zand al verdwenen was. Wie weet meer over het vernielen van de grenspaal? En is de kop misschien ergens opgeslagen?

Thursday, February 03, 2011

Wat heb je eigenlijk al die jaren gedaan bij het Waterschap?

Mocht iemand van mijn kiezers na vier jaar willen staven wat ik al die jaren gedaan heb voor de inwoners van Waterschap Rivierenland, dan kan ik dat in elk geval niet aantonen aan de hand van de notulen van de commissievergaderingen van de commissie Waterkeringen en wegen. Al tijden wordt er geklaagd over het gebrekkige notuleren, maar er is nog niets veranderd. Vandaag het verslag gehad van de laatste commissievergadering en het is opnieuw een drama. Nergens wordt aangegeven dat ik namens het CDA navraag gedaan heb naar bepaalde zaken. Ja, ik sta nog net wel op de presentielijst.en bij het voorstel over de alternatieve muskusratten bestrijding Zo heb ik bij de presentatie  innovatief aanbesteden bij dijkverbeteringsprojecten gevraagd inzichtelijk te maken wat die nieuwe methode betekent voor de inspraak van de burgers. Het is nergens terug te vinden in de notulen. Bij de evaluatie van de najaarsschouw heb  ik als CDA'er uitdrukkelijk aandacht gevraagd voor betere communicatie rond het sluiten van de Kromme Nol Waterkering, het wordt nog wel genoemd, maar zonder naam van de vragensteller. 
Kromme Nol waterkering


Bij de rondvraag heb ik opmerkingen gemaakt over het rapport naar de variant binnendijkse variant Merwededijk (kosten 75.000 euro). Als volksvertegenwoordiger heb je een controlerende taak en wil je weten of het geld wel goed besteed wordt. Mijns inziens is voor dat geld geen goed rapport gemaakt, dat recht doet aan de belangen van onze inwoners, omdat bij de presentatie werd verteld dat bij een meerderheid van de bewoners draagvlak was voor die variant inclusief sloop woningen. Al binnen enkele dagen na die bewonersavond leverde een nieuwe peiling heel andere cijfers op. Dan mag je toch vraagtekens zetten bij de uitkomsten van zo'n rapport. Bovendien zijn de uitkomsten van die peiling onder de individuele bewoners niet eens schriftelijk vastgelegd, alleen mondeling gerapporteerd. Zodat ook dat nog niet eens te controleren is. En wat is er genotuleerd van mijn betoog? 'Er worden vragen gesteld over het onderzoek onder de bewoners ter plaatse van de dijkverbetering te Werkendam'.  Opnieuw zonder naam van de vragensteller. En zonder de essentie weer te geven van de vragen van het CDA. Namelijk de kwaliteit van het rapport en een efficiënte besteding van de financiële middelen van Waterschap Rivierenland. Geld dat door onze inwoners is opgebracht!

Wednesday, February 02, 2011

Hoeveel zandzakken?

Vandaag kreeg ik ineens een mail van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Ze hadden mijn blog gelezen over de beperkte voorraad zandzakken bij Waterschap Rivierenland. De mailer vroeg zich af op basis waarvan deze voorraden bij waterschap Rivierenland worden bepaald ivm calamiteitenbestrijding. Tja, interessante vraag. Belangrijk ook. Want waarom heeft ons waterschap slechts een beperkte voorraad? Want wat als er ineens wel veel zandzakken nodig zijn? Dus misschien toch maar eens navragen in de commissie. De mailer heb ik overigens doorverwezen naar het Waterschap zelf, omdat ik hem het antwoord schuldig moest blijven.
 

Tuesday, February 01, 2011

Eerste beelden van de Stormramp (1953)