|
Kromme Nolkering (foto Patrick Morthko) |
Mede n.a.v. het incident bij de stuw Grave heb ik in de commissie Waterveiligheid in januari vragen gesteld hoe bij WSRL geborgd is dat bij een eventuele sluiting van de Kromme Nolkering in de Afgedamde Maas de scheepvaart wordt tegengehouden. Vandaag ontvingen we een memo met uitleg. De Kromme Nolkering wordt in drie situatie gesloten; bij de test- en proefsluiting, hoogwatersluiting of watervervuiling.
Als de Kromme Nolkering wordt gesloten, zijn er verschillende (algemene) maatregelen om schippers te waarschuwen dat de kering is gesloten en dat de vaarweg gestremd is. De maatregelen in de sluitprocedure, zijn:
Voorwaarschuwingsborden (matrix) (500m. voor de kering)
Verkeerslichten voor de kering (ter plaatse van de kering)
Ballenlijn aan beide zijde van de kering met radardetectie (200m voor de kering)
Vermelding op teletekst pag. 721
Vermelding in de Scheepvaartkrant
Extra maatregelen tijdens jaarlijkse test- en proefsluiting zijn de inzet van twee patrouilleschepen. Eén schip van Rijkswaterstaat aan de Bergsche Maas zijde en een schip van WSRL aan de afgedamde Maas zijde. Deze schepen dienen de eventuele doorvarende schepen te stoppen. Deze schepen blijven tijdens de jaarlijkse test- en proefsluiting continu bij de kering aanwezig. Aanvullende maatregel, die niet in de sluitprocedure is vastgelegd, zijn de camera's op de toren, zodat de sluitcoördinator de schepen van de oost- en westzijde aan ziet komen en de schippers met een mobilofoon aan kan spreken. Deze maatregelen gelden ook bij de sluiting vanwege hoogwater of vervuiling op de rivier. Zolang er nog geen permanente waarschuwing is, dienen deze schepen de eventuele doorvarende schepen te stoppen. Tevens is dan sprake van de permanente inzet van een onbemande boot met signaalbord om de schippers te attenderen op de sluiting.
Bij een sluiting vanwege hoogwater of watervervuiling is sprake van een opgeschaalde situatie, waarin de calamiteitenorganisatie van WSRL actief ingezet wordt. Deze heeft de beschikking over de aanvullende maatregelen zoals frequent contact met de vaarwegbeheerder (= RWS) over het al dan niet instellen van een vaarverbod; schijnwerpers op de kering voor extra zichtbaarheid (dit wordt b.v. bij de Algrakering, van RWS standaard toegepast) en de permanente inzet van bemande patrouilleschepen.
Voor de toetsing van deze waterkering is een risicoanalyse gemaakt. In deze analyse is het aanvaringsrisico meegenomen. Het resultaat van de analyse is dat de kering voldoet aan de toetsing, mits bovenstaande eisen uitgevoerd worden.